Kamis, 06 Februari 2014

Hari ini lebih penting daripada hari kemaren dan hari esok.




Masa kini ( sekarang ) terasa dan ternyata  lebih penting dan lebih
menentukan drpd masa lalu dan masa yg akan datang...
walaupun secara teori hukum kausalitasnya : masa lalu telah menentukan keadaan masa kini ( sekarang ), 

dan selanjutnya masa kini ( sekarang ) akan menentukan pula keadaan pd masa yg akan datang...begitulah seterusnya secara kontinu.


Tiga dimensi waktu hidup di dunia :

Masa lalu...ya sudah lewat, Jgn hanya dijadikan sbg kenangan, tapi jdkan sbg pengalaman, pelajaran dan pembelajaran.


Masa yg akan datang...keadaanya adalah misteri dan rahasia Allah SWT...tp pasanglah niat dan optimisme jdkan sbg harapan dan impian yg indah.

Masa kini...adalah keadaan nyata yg sdg berlangsung merupakan peluang dan kesempatan utk melakukan sgl hal yg berguna ( sesuai kemampuan yg ada ) utk :
- mengoreksi dan melengkapi kekeliruan dan hal2 pd masa lalu
- memenuhi kebutuhan dan kepentingan masa kini
- merancang dan membangun keadaan yg lbh baik di masa datang.

Masa kini adalah utk berbuat yg benar, baik, dan bermanfaat, utk bekerja, dan berkarya. Jgn sia2kan waktu, masa, dan peluang serfta manfaatkanlah segala potensi yg ada. Buatlah ide-ide positif, inovatif dan kreatif yg terbaik yg benar2 bs kita wujudkan secara nyata dan konkret.


Orang yang bijak mesti membuatkan kehidupan itu berlaku melaluinya dengan tiga cara. Pertama, sesuatu itu berlaku dengan perancangan yang betul. Kedua, ada visi untuk masa hadapan, 5, 10, atau 20 tahun akan datang. Ketiga, ada tujuan untuk apa yang kita hendakkan atau mahukan terjadi dalam kehidupan kita. Jika kita menjaga tiga perkara ini, kita berada dalam landasan yang betul kerana kita hanya membenarkan kehidupan itu berlaku melalui kita." 
( petikan menarik dari Buku "Biografi Inspirasi Prof Dr Muhaya - Sejernih Sinar Matamu ).